Hoppfullt

Livet som veterinärstudent och tokig kaninhoppare

Trasig tå

Publicerad 2013-12-12 20:19:49 i Allmänt,

 
 
 
Igår morse när kaninerna fick frukost det första som hände i sedvanlig ordning (Jag skulle bara våga typ gå på toa eller bädda sängen före kaninfrukosten!) så märkte jag att Brumma inte ville stödja på vänster framtass. Jag plockade upp henne och såg att tassen var full med blod och en klo så ut att vara bruten. Senare märkte jag att matskålen var alldeles blodig den också.
 
Jag hade bråttom iväg och eftersom hon verkade pigg och åt bra så åkte jag för att hjälpa till att flytta en häst. Väl hemma igen bar det iväg till UDS omedelbums där det konstaterades ganska snabbt att det behövde tvättas och röntgas för att se vad som var felet överhuvud taget. Så Brumma fick lite sederingsmedel, det är inte så lätt att få en kaninbebis att sitta still för röntgen och undersökning.
 
Trött Brumma
 
När de tvättade tassen såg de att tån börjat svartna. Alltså att den har börjat gå i nekros som det så fint heter. På svenska betyder det att den håller på att dö. Så inom en vecka ska tån bort och tills dess går Brumma på smärtstillande Metacam och Bactrim antibiotika.
 
Under natten har dessutom klon trillat av så tån är verkligen ingen trevlig syn numera. Svart och svullen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Matte till en dvärghare, med allt vad det innebär, och en dvv/hoppkorsning som är den goaste kaninen som skuttat på jorden. Jag pluggar sedan hösten 2013 till veterinär i Uppsala och blir färdig januari 2019. Jag hjälper också till med en härlig liten shetlandsponny med mycket lurv vars favoritsyssla är att spana in tjejer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela