Hoppfullt

Livet som veterinärstudent och tokig kaninhoppare

Bindväv och mikroskop

Publicerad 2013-10-15 20:05:41 i Allmänt,

Just nu är det alltså histologi som gäller på veterinärprogrammet. Idag var det dags för bindväven.
 
Förmiddagen bestod av en föreläsning om bindväv, hur den ser ut, olika varianter - deras egenskaper osv. Det är faktiskt väldigt intressant hur så små skillnader på mikroskopnivå kan göra så stora skillnader på makroskopisk nivå. Tdigare har vi ju studerat epitelceller vilka är uppbyggda av precis samma saker men i olika mängd och därför får de helt olika egenskaper! Rätt så häftigt hur snillrikt vi är uppbyggda egentligen.
 
På eftermiddagen fick vi chans att använda våra nyförvärvade kunskaper i bindvävens olika celler genom att titta på dem i mikroskop, jag lyckades hitta alla sorter (som vi skulle hitta) och kände mig lite stolt. 
 
Dagen avslutades på kåren med kola-Fiq. Inte alls planerat men de behövde folk så jag hoppade på. Det var gott!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Matte till en dvärghare, med allt vad det innebär, och en dvv/hoppkorsning som är den goaste kaninen som skuttat på jorden. Jag pluggar sedan hösten 2013 till veterinär i Uppsala och blir färdig januari 2019. Jag hjälper också till med en härlig liten shetlandsponny med mycket lurv vars favoritsyssla är att spana in tjejer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela