Hoppfullt

Livet som veterinärstudent och tokig kaninhoppare

Förändringar

Publicerad 2013-10-06 22:45:33 i Allmänt, Kaninerna, Veterinärplugg,

En hel del har hänt sen jag skrev sist. Hela världen har vänts uppochned och tillbaka igen.
 
Den tolfte juli kom beskedet. Jag var uppe till fjälls men hade beställt av bror att han skulle kolla åt mig och sen ringa mig. Dagarna innan var jag så sjukt nervös så när jag hörde de där orden, "Du är antagen" blev jag grymt glad och lättad på en gång. Att jag varit uppe på kalvmärkning hela natten + traskat dit och tillbaka (promenad på cirkus 1,5 mil enkel väg över ett fjäll) gjorde mig inte direkt piggare den där morgonen. Men beskedet lyfte upp mig på rosa moln så jag orkade duscha och basta innan jag däckade på sängen och sov i någon timma.
 
Det glada beskedet var att jag kommit in på veterinärprogrammet, efter en väntan på flera år så äntligen skulle drömmen bli verklighet! 
 
Nu började planeringen. Vart ska jag bo? Hur ska jag bo? Kan jag få tag i bostad någonstans? Kan jag hitta någonstans åt kaninerna? Var då, hur då? Efter någon veckas letande så dök den upp, och jag knep den! En lägenhet på campus, djurtillåten. Visserligen bara i ett halvår men ändå tills dess. Då har jag massor av tid att hitta något permanent. Allt verkade lösa sig perfekt, Vera och Tufs skulle flytta med mig till Uppsala och bli innekaniner. Trodde vi.
 
En kväll i mitten av augusti så hände det som inte får hända. Tufs insjuknade i något, jag vet inte vad det var, som på en halv minut tog hans liv. Han dog i mina armar och jag kunde inte göra något för att hindra det. Min älskade gosgubbe var borta redan innan jag fattat vad som hände. Helt plötsligt stod jag där med bara en kanin. Min lilla Vera, vad skulle jag gjort utan henne då? Hon hjälpte och hjälper mig genom sorgen och saknaden efter Tufs. 
 
 
Alla planer stuvades om. Inte kan väl Vera bo själv i höst? Kan det möjligtvis, kanske, kanske gå att bonda henne med Fanny och Pippin, Melas kaniner? Vi testade och sedär, en vecka senare gick de tillsammans och en vecka till så var de bästisar. Underbara underbara niner. Detta ledde förstås till att det nu bor tre kaniner hemma hos mig. I en etta strax utanför Uppsala med skogen inpå knuten och vi trivs jättebra!
 
Utbilningen flyter på bra, första kursen är avklarad och imorgon börjar nästa. Jag stormtrivs på skolan, kåren och i klassen. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Matte till en dvärghare, med allt vad det innebär, och en dvv/hoppkorsning som är den goaste kaninen som skuttat på jorden. Jag pluggar sedan hösten 2013 till veterinär i Uppsala och blir färdig januari 2019. Jag hjälper också till med en härlig liten shetlandsponny med mycket lurv vars favoritsyssla är att spana in tjejer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela