Hoppfullt

Livet som veterinärstudent och tokig kaninhoppare

Grundkurs i hovverkning

Publicerad 2013-10-29 21:04:09 i Allmänt,

I helgen var jag och en klasskompis på SANHCP:s grundkurs i hovverkning. Kursen består både av teori, hovens anatomi, olika sorters vildhästhovar och massa mer, och praktik, dvs verkning av slakthovar.
 
Jag verkade totalt sex hovar, de var av varierande storlek och form och jag lärde mig verkligen mycket! Innan helgen har jag inte verkat en enda hov men nu känner jag mig hyfsat säker på att ge mig ut och verka på friska hästar.
 
Jag tänkte dela med mig av bilder på hovar från helgen.  Jag låter bilderna tala för sig själva, först kommer en bild på hur hoven så ut före verkning och sen en bild på hur den såg ut efter verkning.
 
 
 
/Sofia
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Matte till en dvärghare, med allt vad det innebär, och en dvv/hoppkorsning som är den goaste kaninen som skuttat på jorden. Jag pluggar sedan hösten 2013 till veterinär i Uppsala och blir färdig januari 2019. Jag hjälper också till med en härlig liten shetlandsponny med mycket lurv vars favoritsyssla är att spana in tjejer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela