Hoppfullt

Livet som veterinärstudent och tokig kaninhoppare

Aggetorps Zelda - hare i kubik

Publicerad 2014-03-15 22:04:55 i Kaninerna, Zelda,

Det här är Zelda, Aggetorps Zelda.
 
Zelda är en liten kanin av rasen dvärghare som är den minsta kaninrasen i Sverige. Men frågar du Zelda så är hon störst. Trots rasens namn är hon alltså en kanin, en kanin som avlats för att se ut som en hare med långa smala ben och en slank och ädel kropp med rundad buk, stora ögon och och ett längre ansikte än till exempel de kortnosade hermelinerna.
 
Dvärgharen är en ras med enorm integritet och Zelda är inget undantag. Hon kom till mig som 1,5 år gammal julen 2013 och hade redan flyttat flertalet gånger. Alla flyttar har gjort att hon tappat förtroendet för människor, något som jag hela tiden jobbar på att bygga upp igen. Numera kommer hon fram och hälsar men jag får inte klappa eller plocka upp henne. Den enda som får röra henne är Brumma.
 
Zelda älskar Brumma. Trots att Brumma är dubbelt så stor och full av tonårshormoner så står hon ut och putsar på henne så fort hon kommer åt. Zelda är en otroligt social tjej som inte alls vill vara ensam.
 
Tillsammans tränar och tävlar vi i hoppning lite smått. Zelda blir modigare för varje gång men tar alltid banan i sin takt, det är ingen idé att skynda med henne. Med tiden hoppas jag att hon ska bli tryggare och tryggare med mig och i sig själv och att vi får leva länge och väl tillsammans.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Mela

Publicerad 2014-03-15 22:19:24

Fina Zelda!

Svar: Finaste!
Sofia

Postat av: sara

Publicerad 2014-03-16 09:00:45

Roligt att höra att du/ni gillar varandra så mycket!
Dock har hon inte flyttat mer än 1 gång innan du fick henne hehe :) Om du inte räknar med att hon vart på foder hos uppfödaren.

Svar: Ja, vi trivs bra ihop! :)Jag räknar till dig, från dig till fodervärd, därifrån till ägare, tillbaka till fodervärd, till dig igen, till mig. Blir ganska mkt när man lägger ihop det.
Sofia

Postat av: Sara

Publicerad 2014-03-16 13:36:32

Eller ja det blir väl två gånger när hon flyttade till dej :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Matte till en dvärghare, med allt vad det innebär, och en dvv/hoppkorsning som är den goaste kaninen som skuttat på jorden. Jag pluggar sedan hösten 2013 till veterinär i Uppsala och blir färdig januari 2019. Jag hjälper också till med en härlig liten shetlandsponny med mycket lurv vars favoritsyssla är att spana in tjejer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela