Hoppfullt

Livet som veterinärstudent och tokig kaninhoppare

Miras kliande öron

Publicerad 2014-09-16 21:10:44 i Kaninerna,

För ett par veckor sedan märkte jag att Mira kliade sig lite i öronen. Inte något extremt men tillräckligt för att jag skulle märka det. 
 
I förra veckan tyckte jag att kliandet ökade så mycket att jag bestämde mig för att ta med henne till veterinären och kika. Så sagt och gjort, vi fick en tid hos Marianne i fredags och minnsann var det en liten öroninfektion som retades i ena örat. Vi fick med oss örondroppar hem att ge i 14 dagar och skulle sen tillbaka för att se att det läkt.
 
Men Mira hade andra planer. Igår märkte jag en konstig hudförändring, som en platta i huden på vänster sida om hjässan, samma som det infekterade örat. För att ta det säkra före det osäkra så åkte vi in idag så Marianne fick titta på det men hon lyckades inte heller reda ut vad det är så det får väl vara kvar så länge det inte växer mer. Det sitter bara i huden så det hänger troligast inte ihop med öroninfektionen. 
 
Marianne passade på att kika i öronen också och det såg redan mycket bättre ut så vi behöver bara fullfölja behandlingen men vi behöver inte komma tillbaka igen. Skönt! Som förebyggande åtgärd tyckte Marianne att jag sen ska tvätta hennes (och andra vädurs-)öron regelbundet med örontvätt. Just för att hängande öron är en defekt som gör att hörselgången blir väldigt smal. Det medför förstås att det bli instängt och varm i örat och en bra grogrund för bakterier.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sofia

Matte till en dvärghare, med allt vad det innebär, och en dvv/hoppkorsning som är den goaste kaninen som skuttat på jorden. Jag pluggar sedan hösten 2013 till veterinär i Uppsala och blir färdig januari 2019. Jag hjälper också till med en härlig liten shetlandsponny med mycket lurv vars favoritsyssla är att spana in tjejer.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela